
Samen op de fiets naar VENO. Voor Jetse (24) en Emma Suiker (21) is dat eventjes geleden. Broer en zus voetballen weliswaar in Steenwijk, maar wonen in Vollenhove. Allebei maken ze zondag 28 juni deel uit van Steenwijkerland United, dat het op die dag op sportpark De Benten twee keer opneemt tegen sc Heerenveen. ,,Een hele eer en ook nog eens in onze eigen stad. Het leeft enorm.”
Vanuit huize Suiker kunnen Jetse en Emma de velden van VENO zien liggen. Daar trappen ze voor het eerst tegen een bal in competitieverband. Later maken de twee de overstap naar Olde Veste, maar de herinneringen aan hun periode bij de rood-witten zijn springlevend. ,,Ik ben op mijn derde met mijn ouders naar Vollenhove verhuisd”, vertelt Jetse. ,,Bij VENO heb ik een fantastische tijd gehad in de jongste jeugd. Heel bijzonder dat ik nu bij de club terugkeer voor zo’n speciale wedstrijd.”
Dat geldt ook voor Emma, die geboren en getogen is in Vollenhove. ,,Ik heb hier mijn vriendinnengroep. Het is ons kent ons, ook bij VENO. Zo’n vier jaar geleden stopte helaas het team waar ik in speelde en toen heb ik de keuze gemaakt voor Olde Veste. Een gemakkelijke, want Jetse en ook mijn broertje Wietse speelden er al.”
Emma komt zondag al om 12.00 uur in actie als de vrouwen van Steenwijkerland United tegen de vrouwen van de Friese profclub oefenen. Daarvoor is er vanaf 9.45 uur nog een jeugdclinic. De rechtshalf heeft zin in de ontmoeting met sc Heerenveen. ,,Het wordt ongetwijfeld een gave ervaring, waarbij we hopelijk veel lol met elkaar hebben en een mooie pot spelen. Ik vind het ook heel leuk om meiden van andere clubs te leren kennen. Je merkt dat iedereen het best een beetje spannend vindt. De gezelligheid staat wat mij betreft voorop, zeker na afloop tijdens de derde helft, met hapjes en drankjes én muziek bij de afterparty.”

Jetse staat met zijn teamgenoten om 15.00 uur tegenover sc Heerenveen, dat onder leiding staat van Robin Veldman uit Marknesse. ,,Je speelt tegen een profclub, niet zomaar iets”, beseft de voor Steenwijkerland United debuterende middenvelder. ,,Maar we gaan onze huid zo duur mogelijk verkopen. Vorig jaar werd het 0-11, dus het lijkt mij logisch dat we het beter willen doen, met natuurlijk het liefst een doelpunt van onszelf. Dat zou de kers op de taart zijn.”
Hij omschrijft zus Emma als een ‘winnaar’. ,,Ze is erg gedreven en wil graag, zowel in het voetbal als in het dagelijks leven. We zijn allebei verbinders. Contact zoeken met anderen, op een positieve manier. Dat proberen we bij Steenwijkerland United ook te doen.” Andersom noemt Emma haar broer Jetse een ‘echte teamplayer’. ,,Hij is erg sociaal, serieus, maar ook af en toe in voor een grapje. We delen veel met elkaar en hebben een goede band. Er is nooit gedoe.”
Na drie trainingen stappen broer en zus zondag opnieuw samen op de fiets richting sportpark De Benten, voor een bijzondere dag in hun eigen stad. ,,We kijken er ontzettend naar uit”, besluiten Jetse en Emma in koor.
